Afspraken rond medische vragen, uitslagen onderzoeken, attesten, voorschriften

Telefonisch antwoorden op een medische vraag zonder de patiënt gezien en onderzocht te hebben, is heel moeilijk. Hetzelfde geldt voor de bespreking van een uitgevoerd onderzoek ( bv. bloedname, radiologisch onderzoek,… ). Daarnaast is het erg storend voor patiënt en arts, wanneer een raadpleging onderbroken wordt door een telefonische vraag van een andere patiënt.

Om medische informatie te verkrijgen, vragen we je om een afspraak te maken bij de betreffende arts, of eventueel jouw huisarts. Hetzelfde geldt voor het opmaken van medische voorschriften of attesten, ook hiervoor dien je op raadpleging te komen. De verslagen van jouw raadplegingen en resultaten van onderzoeken uitgevoerd in MCH zijn ook online beschikbaar via de app van Mynexuzhealth.

Recent werden enkele significante wijzigingen doorgevoerd in het wettelijk kader betreffende de klinische biologie, met name over de geïnformeerde toestemming (informed consent) en de aanrekening van supplementen. Aangezien één en ander impact heeft op jouw directe verplichtingen als huisarts, maar ook vragen kan oproepen bij jouw patiënten, hieronder meer toelichting.

Welk wetgevend kader was er al en blijft onveranderd?

  • Elke huisarts kiest vrij een labo om mee samen te werken, wel of niet-geconventioneerd.
  • De wet stelt ook duidelijk dat je als voorschrijver geen voordeel of vergoeding mag ontvangen in ruil voor die samenwerking.

Wat verandert er dan wel?

  • Als je samenwerkt met een niet-geconventioneerd labo, dan mag dat labo enkel gereglementeerde supplementen aanrekenen aan de patiënt als je als voorschrijver hiervoor voorafgaandelijk uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming hebt gekregen van de patiënt, deze bewaart in het patiëntendossier, en die toestemming vermeldt op ieder voorschrift.

In casu wordt de verantwoordelijkheid van de geïnformeerde toestemming dus bij de huisarts gelegd.

  • Ook de hervormde patiëntenrechtenwet vermeldt de actieve verplichting van de beroepsbeoefenaar tot informatieverstrekking met betrekking tot de financiële gevolgen van een tussenkomst, inclusief supplementen en niet-vergoede verstrekkingen. Dit wordt opgevolgd en gecontroleerd door patiëntenverenigingen en mutualiteiten.

Het hoeft geen betoog dat deze aanpassingen invloed hebben op de dagdagelijkse praktijkvoering.

Faciliteren van praktijkvoering t.a.v. het wetgevend kader

Het laboratorium van MCH werkt aan geconventioneerde tarieven. Dit betekent dat er geen supplementen of administratieve kosten worden aangerekend.

Voor verstrekkingen waar in principe terugbetaling voor is maar die worden verricht buiten de terugbetaalde modaliteiten, rekenen we niet meer aan dan het terugbetalingstarief.

Het MCH laboratorium biedt bijgevolg een win-win situatie voor de huisarts en zijn patiënt

  • Voor de huisarts, die zich op die manier kwijt van de administratieve verplichtingen betreffende het aanrekenen van supplementen.
  • Voor de patiënt, die sowieso zeker is van een geconventioneerd tarief.

Betaalbare kwaliteit en deskundigheid zijn kernwaarden van MCH. We zijn trots dit te kunnen bewerkstelligen in een context van beperkte middelen, voor huisarts en patiënt.