Afspraken rond medische vragen, uitslagen onderzoeken, attesten, voorschriften

Telefonisch antwoorden op een medische vraag zonder de patiënt gezien en onderzocht te hebben, is heel moeilijk. Hetzelfde geldt voor de bespreking van een uitgevoerd onderzoek ( bv. bloedname, radiologisch onderzoek,… ). Daarnaast is het erg storend voor patiënt en arts, wanneer een raadpleging onderbroken wordt door een telefonische vraag van een andere patiënt.

Om medische informatie te verkrijgen, vragen we je om een afspraak te maken bij de betreffende arts, of eventueel jouw huisarts. Hetzelfde geldt voor het opmaken van medische voorschriften of attesten, ook hiervoor dien je op raadpleging te komen. De verslagen van jouw raadplegingen en resultaten van onderzoeken uitgevoerd in MCH zijn ook online beschikbaar via de app van Mynexuzhealth.

LUNCHBOXSESSIES

De afgelopen jaren zijn veel huisartsenpraktijken uitgegroeid van kleinschalige praktijken naar multidisciplinaire voorzieningen met meerdere huisartsen en paramedici. Hierdoor krijgt de huisarts, naast patiëntenzorg, steeds meer managementtaken toebedeeld.

Om beter inzicht te krijgen in de uitdagingen rond praktijkmanagement, lanceerden we eind 2023 een enquête. Op basis van de resultaten selecteerden we relevante thema’s die nauw aansluiten bij de behoeften van huisartsen. Deze thema’s komen één voor één aan bod tijdens de MCH-Lunchboxsessies. Deze interactieve infosessies van een half uur bieden huisartsen en praktijkassistenten concrete, praktische inzichten waarmee ze direct aan de slag kunnen.

Afgelopen jaar kwamen reeds volgende onderwerpen aan bod: stockbeheer, boekhoudkundige verplichtingen, selectie en aanwerving en het geven en ontvangen van feedback.