Afspraken rond medische vragen, uitslagen onderzoeken, attesten, voorschriften

Telefonisch antwoorden op een medische vraag zonder de patiënt gezien en onderzocht te hebben, is heel moeilijk. Hetzelfde geldt voor de bespreking van een uitgevoerd onderzoek ( bv. bloedname, radiologisch onderzoek,… ). Daarnaast is het erg storend voor patiënt en arts, wanneer een raadpleging onderbroken wordt door een telefonische vraag van een andere patiënt.

Om medische informatie te verkrijgen, vragen we je om een afspraak te maken bij de betreffende arts, of eventueel jouw huisarts. Hetzelfde geldt voor het opmaken van medische voorschriften of attesten, ook hiervoor dien je op raadpleging te komen. De verslagen van jouw raadplegingen en resultaten van onderzoeken uitgevoerd in MCH zijn ook online beschikbaar via de app van Mynexuzhealth.

LABO IN TEKEN VAN SARS-CoV-2 EN VERBOUWINGEN…

In maart kwamen de eerste corona PCR-aanvragen binnen. Dit steeg daarna exponentieel tot duizenden stalen per week. Ondertussen werd op een overbevraagde markt gezocht naar toestellen en reagentia om deze testen zelf uit te voeren. In augustus gingen we van start met 2 BD-max toestellen. In december werd de capaciteit verder uitgebreid met een Kingfisher en Quantstudio als universeel PCR- platform. Ondertussen worden dagelijks honderden testen uitgevoerd. Pre-analytisch werden tijdens de lockdown de ophaalrondes hertekend, extra medewerkers werden opgeleid voor de administratieve verwerking van COVID-stalen, informatiesystemen werden aangepast om eForms te verwerken, te koppelen met overflow labs en resultaten naar Sciensano te rapporteren. Ook antistoftesten werden gevalideerd en uitgerold evenals meerdere antigentesten geëvalueerd. De resultaten van zowel antistof- als antigentesten werden gepubliceerd in wetenschappelijke literatuur. Dit alles gebeurde tijdens de voorbereidingen van de renovatie, waarbij meerdere delen van het labo intern verhuisden.