Afspraken rond medische vragen, uitslagen onderzoeken, attesten, voorschriften

Telefonisch antwoorden op een medische vraag zonder de patiënt gezien en onderzocht te hebben, is heel moeilijk. Hetzelfde geldt voor de bespreking van een uitgevoerd onderzoek ( bv. bloedname, radiologisch onderzoek,… ). Daarnaast is het erg storend voor patiënt en arts, wanneer een raadpleging onderbroken wordt door een telefonische vraag van een andere patiënt.

Om medische informatie te verkrijgen, vragen we je om een afspraak te maken bij de betreffende arts, of eventueel jouw huisarts. Hetzelfde geldt voor het opmaken van medische voorschriften of attesten, ook hiervoor dien je op raadpleging te komen. De verslagen van jouw raadplegingen en resultaten van onderzoeken uitgevoerd in MCH zijn ook online beschikbaar via de app van Mynexuzhealth.

MCH kent een rijk gevulde geschiedenis van meer dan 50 jaar. De 3 pijlers (labo, polikliniek, focus) vormen nog steeds hét fundament van onze werking. Toch is de context intussen sterk geëvolueerd. De uitdagingen voor de huisarts zijn er anno 2020 niet minder op geworden. Het zorglandschap is volop in evolutie, medisch-technologische ontwikkelingen volgen elkaar in sneltempo op, maatschappelijke trends hebben een impact op de rol van de huisarts en de organisatie van de huisartsenpraktijk, maar ook op de rol van de specialist en interactie met de patiënt.

In 2020 kwam een groep strategische denkers, denktank MCH 2030, samen. Deze groep keek met een open vizier naar het bestaande MCH-model en naar alle trends en evoluties die we de komende jaren mogen verwachten.

Het denkwerk van de denktank resulteerde concreet in 3 scenario’s voor de toekomst, met behoud van de missie, visie en waarden van MCH. Deze scenario’s worden in de loop van 2021 verder afgetoetst in focusgroepen met huisartsen.

Het resultaat van de denktank “MCH 2030” vormt de rode draad in de toekomstige beleidslijnen van MCH.