Afspraken rond medische vragen, uitslagen onderzoeken, attesten, voorschriften

Telefonisch antwoorden op een medische vraag zonder de patiënt gezien en onderzocht te hebben, is heel moeilijk. Hetzelfde geldt voor de bespreking van een uitgevoerd onderzoek ( bv. bloedname, radiologisch onderzoek,… ). Daarnaast is het erg storend voor patiënt en arts, wanneer een raadpleging onderbroken wordt door een telefonische vraag van een andere patiënt.

Om medische informatie te verkrijgen, vragen we je om een afspraak te maken bij de betreffende arts, of eventueel jouw huisarts. Hetzelfde geldt voor het opmaken van medische voorschriften of attesten, ook hiervoor dien je op raadpleging te komen. De verslagen van jouw raadplegingen en resultaten van onderzoeken uitgevoerd in MCH zijn ook online beschikbaar via de app van Mynexuzhealth.

Traditiegetrouw ging in oktober de HAIO-dag in MCH door, noodgedwongen op een digitale manier. Naast een algemene kennismaking omtrent de werking van MCH, deelden enkele MCH-specialisten enkele inzichten over hun specialisme. Daarbij werd de manier van samenwerking en interactie tussen MCH-specialist en huisarts toegelicht. Ook het labo kwam aan bod: de klinisch biologen verduidelijkten de werking van de pre-analytische fase en gaven een COVID-19 update van het labogebeuren. Tijdens de Q&A was er ruimte voor verdere vragen.

De afstand overbruggen - webinars op maat van de huisarts

De MCH-nascholing maakte ook een digitale omschakeling naar webinars. In juni 2020 vond de eerste webinar plaats: de juiste laboratoriumtest voor de juiste patiënt? Gelukkig heeft dit online alternatief een vlucht genomen, waardoor er toch op grote schaal kennisuitwisseling plaats kon vinden. Sinds juni 2020 tot eind april 2021 hebben in totaal 630 huisartsen deelgenomen. Dit blijkt een succesvol alternatief te zijn. Alle webinars kan je hier herbekijken.