Afspraken rond medische vragen, uitslagen onderzoeken, attesten, voorschriften
Telefonisch antwoorden op een medische vraag zonder de patiënt gezien en onderzocht te hebben, is heel moeilijk. Hetzelfde geldt voor de bespreking van een uitgevoerd onderzoek ( bv. bloedname, radiologisch onderzoek,… ). Daarnaast is het erg storend voor patiënt en arts, wanneer een raadpleging onderbroken wordt door een telefonische vraag van een andere patiënt.
Om medische informatie te verkrijgen, vragen we je om een afspraak te maken bij de betreffende arts, of eventueel jouw huisarts. Hetzelfde geldt voor het opmaken van medische voorschriften of attesten, ook hiervoor dien je op raadpleging te komen. De verslagen van jouw raadplegingen en resultaten van onderzoeken uitgevoerd in MCH zijn ook online beschikbaar via de app van Mynexuzhealth.
Recent werden enkele significante wijzigingen doorgevoerd in het wettelijk kader betreffende de klinische biologie, met name over de geïnformeerde toestemming (informed consent) en de aanrekening van supplementen. Aangezien één en ander impact heeft op jouw directe verplichtingen als huisarts, maar ook vragen kan oproepen bij jouw patiënten, hieronder meer toelichting.
In casu wordt de verantwoordelijkheid van de geïnformeerde toestemming dus bij de huisarts gelegd.
Het hoeft geen betoog dat deze aanpassingen invloed hebben op de dagdagelijkse praktijkvoering.
Het laboratorium van MCH werkt aan geconventioneerde tarieven. Dit betekent dat er geen supplementen of administratieve kosten worden aangerekend.
Voor verstrekkingen waar in principe terugbetaling voor is maar die worden verricht buiten de terugbetaalde modaliteiten, rekenen we niet meer aan dan het terugbetalingstarief.
Betaalbare kwaliteit en deskundigheid zijn kernwaarden van MCH. We zijn trots dit te kunnen bewerkstelligen in een context van beperkte middelen, voor huisarts en patiënt.